zondag 16 februari 2014

ArtEZ

Gisteren was het dan zover, mijn eindbeoordeling van de vooropleiding bij ArtEZ.
Eerst zal ik een beetje uitleggen wat ik nou deed bij ArtEZ.

Vorig jaar rond deze tijd zat ik in 4 havo. Ik besloot toen na naar een opendag te zijn geweest om de oriëntatiecursus te gaan doen. Tijdens de oriëntatiecursus krijg je de gelegenheid om je eigen artistieke mogelijkheden te ontdekken en om alles over de inhoud van de verschillende opleidingen en de beroepspraktijk van kunstenaars, designers en kunstdocenten te weten te komen.
Vanaf 23 februari zat ik dus elke zaterdag al vroeg in de trein om naar Arnhem te gaan.
Ik heb daar echt een super leuke tijd gehad en heb super veel geleerd. Niet alleen op het gebied van kunst maar ook qua persoonlijke ontwikkeling.



De laatste les kregen we een beoordeling op al ons gemaakte werk. Als het gaat om kunst ben ik echt niet zeker over mijn werk. Was er dus ook van overtuigd dat ze niet positief zouden zijn. Maar naar mijn verbazing waren ze dat wel! Dat heeft me toen onder andere gemotiveerd om de vooropleiding te gaan doen.

Dus na een korte stop (zomervakantie) begon ik weer opnieuw aan het ArtEZ avontuur. Maar deze keer op de vooropleiding. De vooropleiding in Arnhem bereidt je voor op studeren aan de kunstacademie in Arnhem. Het betekent hard werken, veel leren en wennen aan de sfeer binnen de academie. Er vindt een opbouw plaats van aandacht voor jouw algemeen beeldende vorming naar aandacht voor de inhoud van de verschillende studies die gegeven worden aan de academie.


Miley Cyrus inspired 'dress'.
Dat het hard werken is is niks te weinig gezegd. Al helemaal in combinatie met je eindexamen en het vermogen om niet te kunnen plannen is het bikkelhard werken. Dit kan ik ook echt terug zien in mijn gemaakte werk. Er is gewoon te weinig tijd aan besteed.

Maar gisteren was het dus zover, de eindbeoordeling. Het moment waarop je hele leven kan veranderen.

Persoonlijk had ik in de loop van de vooropleiding al het idee dat ik het niet ging halen. Maar ook dat dit misschien niet totaal mijn ding was. Ik was namelijk aan de vooropleiding begonnen met het idee dat ik fashion designer wilde worden. Maar dat is gewoon niet mijn sterkste kant. Mijn liefde voor fashion moet ik dus op een andere manier uiten. Daarom had ik besloten om naar Amfi te gaan om fashion & management te gaan studeren.
Maar toch bleef het een spannend moment!
Outfit vrijdag.
Eerst moest ik zaterdag (14 februari...) om 5 uur op de academie te zijn om mijn tentoonstelling in te richten. Iedere afdeling had een aparte gang. Dus de mensen die toelating deden voor fashion stonden samen, de mensen voor fine art stonden samen en zo veder. Ik kan je vertellen, dat is toch geen pretje. Als je om je heen kijkt en je ziet alleen maar mensen die super super goed zijn.


Sigaretten 'jurk'.
Dan het inrichten. Nou wat een gestres was dat! In eerste instantie natuurlijk omdat ik nog niet al mijn werk af had, of kwijt was, of was vergeten.
Maar verder ook omdat je in korte tijd, met een beperkte ruimte zoveel mogelijk van je beste kant moet laten zien. En wat is dat ontzettend moeilijk zeg! Vooral omdat je niet wéét wat je beste kant is.

De avond sloten we af met een gezellig praatje met alle groepen van de vooropleiding (zo'n 100 leerlingen).


Outfit zaterdag.
Toen was het zaterdag echt the moment of truth. Ik was om 8 uur al in Arnhem om mijn plekje nog wat beter in te richten en wat dingen er bij te leggen. Om kwart over 9 begon de beoordeling en om half 10 stroomde de academie een beetje vol. Allemaal mensen die dood zenuwachtig waren. En ja daar werd ik dan ook heel erg giechelig en praterig van. Toen mocht ik om kwart voor 11 met een vriendinnetje van mij naar boven komen. Het was zover. We werden beoordeeld.


Infographic Graphic.
Ik was eigenlijk helemaal niet zenuwachtig en wist al dat ik niet toegelaten zou worden. Maar toch zit er nog een beetje hoop ik je, ook al wil ik naar een andere academie.
Nou ik had gewoon gelijk. Ik werd niet toegelaten. Maar ze waren wel super bij dat ik al had nagedacht over andere mogelijkheden en vonden dat ik goed paste op Amfi. En dat ik geluk had dat ik deze vooropleiding had gedaan omdat ik nu ook wist wat de design kant inhield.

Tekenen/schilderen.
Toch is het dan achteraf jammer dat je niet toegelaten bent. Gewoon omdat het een goed gevoel voor je ego is, en omdat ik er de laatste dagen toch wel zin in had gekregen en hoopte dat ze vertrouwen in mij hadden. Dat ik het wél kon. 



Tekenen/schilderen.
Maar mijn kansen komen nog allemaal. Ik ga iedereen maar eens laten zien wat ik allemaal kan en ArtEZ gaat spijt krijgen dat ze mij niet hebben toegelaten. Maar nu ga ik een super tijd hebben bij Amfi! Maar eerst toegelaten worden...




Workshop fashion/fotografie.
Ondanks dat ik niet toegelaten ben heb ik totaal geen spijt van dit jaar. Het was soms moeilijk door het vroege opstaan en het laat thuis komen. Door niet te kunnen uitgaan met mijn vriendinnen. Het lange werken aan opdrachten die na 3 keer aanpassen nog niet goed genoeg zijn. En het inspiratieloos zijn terwijl er een deadline aan komt.
Maar het was het allemaal waard. Ik heb super veel geleerd. Naast dat dit dus kennelijk niet mijn sterkste kant is, ben ik er achter gekomen wat ik wél kan. Ook ben ik op persoonlijk vlak ontzettend ontwikkeld. Alleen al als je naar mijn kleren kijkt. Ik was altijd al anders met hoe ik me kleed. Maar dit jaar op de kunstacademie heeft me daar nog veel meer in ontwikkeld. Ik positieve zin (vind ik).
Workshop fashion/fotografie.
Dus alle docenten van ArtEZ. Ik wil jullie super erg bedanken voor deze geweldige tijd! En jullie horen nog van mij. Watch me.

Kisskiss